Tuesday, December 4, 2007

Feel Good Hit of the Winter

Det var ett tag sedan någonting hände här sist, men nu har jag bestämt mig för att skita i att de andra gösarna inte skriver något på denna blogg. Mat och sötsaker är alldeles för viktigt för att inte bloggas om.

Saffran‏
Från: B*************(*********@yahoo.co.uk)
Skickat: den 4 december 2007 17:41:37
Till: Eric************

Hej min "gubbe"!
Här är receptet:
1-2 pkt saffran
2 ägg
3 dl socker
200 gr smält smör/margarin
1 1/2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
(russin om så önskas)



Vispa ägg o socker poröst
Tillsätt saffran, matfett och mjölk
Blanda vetemjöl o bakpulver o rör ner i smeten
Häll i smord o "bröad" form
Grädda i 175 grader ca 45-55 minuter
sikta gärna florsocker över kakan när den kallnat (funkar utan också)
Lycka till!!!!
Kramar






Som det kanske framgår är receptet skickat från min mamma, det brukar bli gott när hon gör det så det borde bli gott nu när jag gör det. Fantastiskt gott om man gillar saffran och det är inte lika mycket slit med som lussebullar.

Som det kanske syns så har jag gjort en liten avvikelse från receptet, jag smälter smöret tillsammans med mina två påsar med saffran, härlig färg och fan vilken härlig doft!
Jag gillar inte disk.

Resultatet ser bra ut, smaka ska jag inte göra än på ett tag. Det blev alltså en sorts sockerkaka... med en hel massa russin.

2 comments:

Eric said...

Det blev bra. Riktigt bra.

peymanzebari87.blogspot.com said...

vad gott<11

<du verkar gilla russin?..jag ääälskar det. Har inte träffat på många som gör det.
kram